FARAON. POETYKA FILMU
pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka
Podziękowania
SEWERYN KUŚMIERCZYK
Faraon. Zapomniane arcydzieło
Metodologia. Analiza antropologiczno-morfologiczna dzieła filmowego
- Wspólny horyzont badawczy
- Zasada syzygiów
- Kategoria formy i aspekty warsztatowe w analizie filmu
- Materiały archiwalne i rozmowy z twórcami
- Filmoznawczy opis gęsty
Obraz filmowy i świat, który nie przeminął
Monografia Faraona jako „dzieło otwarte”
PAWEŁ STROIŃSKI
Faraon. Od powieści do scenopisu
Powieść Bolesława Prusa i jej filmowa adaptacja – różnice ideowe
Pierwsza próba przeniesienia Farona na ekran
- Nowela Tadeusza Borowskiego
- Nowela Zbigniewa Mitznera
- Nowela Anatola Potemkowskiego
- Scenariusz „kolektywu twórczego”
Materiały literackie adaptacji Jerzego Kawalerowicza
- Koncepcja i streszczenie przyszłego filmu
- Dwie wersje scenariusza i scenopis. Analiza porównawcza
- Zastosowane zabiegi adaptacyjne
- Komisja Ocen Scenariuszy
MICHAŁ MRÓZ
Kształtowanie warstwy plastycznej obrazu filmowego. Scenografia i rekwizyty w filmie Faraon
Prace dokumentacyjne, tworzenie koncepcji artystycznej filmu
Ekspedycja kinematograficzna na pustyni Kyzył-kum
Sanktuarium Ptaha oraz pałac faraona
Nil
Świątynia Hathor i wyprawa filmowców do Egiptu
Labirynt
Przestrzeń publiczna i prywatna Ramzesa
Przestrzeń kobieca i obraz kobiety
Cudzoziemcy i ich przestrzeń
Dotknięcie istoty starożytnej cywilizacji
AGNIESZKA KORYCKA
Architekt dwóch światów. Reżyseria, sztuka aktorska, czas i przestrzeń w filmie Faraon
Założenia metodologiczne
Sztuka aktorska w Faraonie
- Kryteria doboru aktorów
- Praca reżysera z aktorem
- Symboliczna moc gestów
- Kostium nagości
Autorskie kształtowanie czasu i przestrzeni
- Przestrzeń jako zaproszenie do świata wewnętrznego postaci
- Przestrzeń „niewidoczna”
- Przestrzeń reliefów i problem czasu
Bohater synoptyczny
Architekt dwóch światów
SEWERYN KUŚMIERCZYK
Między światłem nieba a szarością piasku. Sztuka operatorska w Faraonie
Założenia metodologiczne analizy sztuki operatorskiej
Starożytny Egipt: rzeczywistość, która istnieje
- Światło w Faraonie
- Światło archetypowe
- Dlaczego piasek musiał być szary?
- Światło Ramzesa
- Scena zaćmienia słońca
- Światło we wnętrzach
Kolorystyka Faraona
Aspekty techniczne pracy operatorów
Faraon jako forma spoista
- Główna oś kompozycyjna filmu
- Kompozycja centralna, symetria i perspektywa pasowa
- Obecność kamery subiektywnej.
Rytmy Witolda Sobocińskiego
- Realizacja operatorska sceny biegu Eunany
- Struktura obrazowania w scenie uczty
- Proksemika kamery subiektywnej w scenie bitwy
Faraon jako rękodzieło
więcej >>>
AGNIESZKA KORYCKA
Montaż intelektualno-emocjonalny Jerzego Kawalerowicza w Faraonie
Założenia metodologiczne analizy i interpretacji montażu
Dialog z widzem
Reżyserski „montaż emocji”
Montaż wewnątrzujęciowy
Montaż cięty
Montaż równoległy
Montaż obrazu i dźwięku
Wewnętrzny puls pod powierzchnią hieroglifów
JACEK PAJAK
Sonorystyka filmu Faraon
Realizacja dźwięku w WFF
Charakterystyka brzmienia filmu
Założenia metodologiczne analizy sonorystycznej Faraona
Scena otwierająca
Scena w domu Sary
Na Nilu
W świątyni Astoreth
Scena zaćmienia słońca
Subiektywizowanie narracji audytywnej
Scena po bitwie
Dźwięk w labiryncie
Pod piramidami
Rydwany
Muzyka w przestrzeni filmu
Gwary i dźwięki drzwi
Rola dźwięku w audiowizualnej jedności Faraona
EWA CZACHOROWSKA-ZYGOR
Muzyka w Faraonie. Adam Walaciński komponuje dla Jerzego Kawalerowicza
Współpraca Adama Walacińskiego z Jerzym Kawalerowiczem
Muzyka Adama Walacińskiego i warstwa dźwiękowa filmu
Założenia metodologiczne. Wybrane koncepcje systematyzacji muzyki w filmie
Muzyka i jej funkcje w Faraonie
Usłyszeć Faraona…
ROBERT BIRKHOLC
Recepcja filmu Faraon Jerzego Kawalerowicza w Polsce
Sławiąc ludzi spod Buchary – relacje prasowe o realizacji Faraona
Sąd nad Faraonem. Kolaudacja filmu
(Anty)supergigant? Faraon jako widowisko historyczne
Dramat władzy, dramat władcy? O czym opowiada Faraon Jerzego Kawalerowicza
Filmowa piramida. Poetyka, styl i kompozycja Faraona
BEATA PIEŃKOWSKA-WYŻYŃSKA
Zagraniczna recepcja Faraona Jerzego Kawalerowicza
Festiwal Filmowy w Cannes
Dystrybucja w krajach zachodnich oraz w USA
Faraon w odbiorze współczesnym
SEWERYN KUŚMIERCZYK
Dwie wersje filmu Faraon
Skróty w obrębie ujęć
Zmiany podkreślające emocje postaci
Najważniejsza usunięta scena
Usunięcie „obcej” przestrzeni zewnętrznej
Sekwencja manewrów: człowiek i pustynia
Skróty w scenach rytuałów i ceremonii
Sceny przed świątynią Hathor jako przykład postępowania redukcyjnego reżysera
WOJCIECH KABAROWSKI
Faraon w cyfrowym świecie polskiej klasyki filmowej
Początki procesu rekonstrukcji cyfrowej najwybitniejszych polskich filmów
Rekonstrukcja cyfrowa filmów w Studiu Filmowym „Kadr”
Na czym polega rekonstrukcja cyfrowa filmu
Rekonstrukcja cyfrowa i ponowna premiera Faraona
Kalendarium realizacji filmu Faraon
Noty o autorach
Filmografia
Bibliografia
Literackie materiały archiwalne w zbiorach Filmoteki Narodowej
Projekty kostiumów, fotosy
Publikacje ukazujące się w okresie produkcji filmu
Recenzje, artykuły, opracowania
Inne teksty cytowane w pracy
- Przeprowadzone rozmowy wykorzystane w monografii
- Rozmowy z twórcami filmu
Inne przeprowadzone rozmowy
Strony internetowe
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy