Jerzy Wójcik SZTUKA FILMOWA
Książka Sztuka filmowa zawiera przygotowany na podstawie nagrań zapis cyklu 21 wykładów prowadzonych przez Jerzego Wójcika na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2000-2003. Opracowanie – Seweryn Kuśmierczyk
Jerzy Wójcik, odwołując się do przykładów wybitnych dzieł z kina polskiego i światowego, mówi m.in. o podstawowych elementach języka filmu, przedstawiając ich własne, pogłębione rozumienie. Omawia rolę formy i treści w obrazie filmowym oraz znaczenie ich jedności. Mówi o obecności czasu i przestrzeni odwołując się do wiedzy z zakresu antropologii kultury. Zgłębia tajemnice kompozycji dzieła filmowego oraz zagadnienia inscenizacji i przedstawiania postaci filmowej w ruchomym obrazie. Prezentuje i tłumaczy rolę światła, koloru, rytmu, dźwięku i montażu w utworze filmowym.Zostają przedstawione możliwości wciąż rozwijającej się sztuki filmowej służące opowiadaniu o pięknie i złożoności świata oraz duchowości człowieka.Wszystkie elementy współtworzące dzieło filmowe są prezentowane – co nadaje zawartym w książce wykładom niepowtarzalność i wyjątkową wartość – przez doświadczenie twórcy obrazu filmowego. Poruszana w książce problematyka jest omawiana z głęboką wiedzą i wielką wrażliwością wizualną. Książka Sztuka filmowa jest równie ważna jak dzieła filmowe Jerzego Wójcika. Jest integralną częścią drogi twórczej Autora.
Jerzy Wójcik LABIRYNT ŚWIATŁA
Książka Labirynt światła Jerzego Wójcika przynosi głębokie, humanistyczne spojrzenie na kino i istotę sztuki obrazu filmowego. W 26 esejach autor, odwołując się do swoich dokonań operatorskich i reżyserskich, odsłania tajemnice pracy na planie poszczególnych filmów. Niezwykle interesująco opowiada o spotkaniach z filmowaną materią, o fotogeniczności ludzkiej twarzy, roli żywiołów w filmie, rozumieniu barwy, czerni, szarości i bieli, dotknięciach sacrum.Jest to opowieść o umiejętności pokazania w filmie pełni relacji istniejących pomiędzy człowiekiem i otaczającym go światem poprzez obserwację przemiany, wizerunek światła i własną filozofię obrazu filmowego. Opracowanie – Seweryn Kuśmierczyk