SEWERYN KUŚMIERCZYK
Antropologia doświadczenia wewnętrznego w dziele filmowym

  • Kategoria doświadczenia wewnętrznego
  • Ukazanie doświadczenia wewnętrznego postaci w dziele filmowym
  • Metoda antropologiczno-morfologiczna badania dzieła filmowego
  • Struktura podróży wewnętrznej bohatera

PAWEŁ STROIŃSKI
Wkraczanie dziecka w świat wojny. Obrazy podróży wewnętrznej
w Świadectwie urodzenia Stanisława Różewicza

  • Na drodze
  • List z obozu
  • Kropla krwi

więcej >>>

ROBERT BIRKHOLC
Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernardo Bertolucciego

  • Subiektywizacja zapośredniczona
  • Podróż wewnętrzna Marcella Clericiego
  • Wprowadzenie bohatera
  • Rzym – próba ukrycia inności
  • Paryż – kuszenie wolnością
  • Rzym – powrót chaosu
  • „Zła wiara” Marcella Clericiego
  • Środki subiektywizujące
  • Oświetlenie
  • Kolorystyka
  • Plany filmowe i montaż
  • Warstwa sonorystyczna
  • Podwójna perspektywa

więcej >>>

ALEKSANDRA PASZKOWSKA
Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego

  • Pierwsza scena jako metafora filmu
  • Trelkovsky – bohater filmu
  • Dwa światy i miejsca progowe
  • Wszystko, co wiemy o Simone Choule
  • Śmieci i śmierć
  • Grzech i miłość
  • Sukienka w kwiaty
  • Stosunek części do ciała
  • Sojuszniczka Trelkovsky’ego
  • Konflikt z matką, ojcem, dzieckiem
  • Puste niebo

więcej >>>

SEWERYN KUŚMIERCZYK
Przemiana wewnętrzna bohatera w filmie Panny z Wilka Andrzeja Wajdy

  • Scenariusz
  • Scenopis
  • Sérénité
  • Byszewy i Radachówka
  • Prolog filmu
  • Obrzęd przejścia
  • Spotkanie z przewodnikiem duchowym
  • Film „malowany akwarelą”
  • Panie z Wilka
  • Tunia
  • Spóźniona poziomka
  • Harmonia człowieka i natury
  • Rola muzyki

więcej >>>

MACIEJ P. GÓRNICKI-OLSZEWSKI
Śmierć – początek i koniec narracji. Łagodna Piotra Dumały

  • Życie, które nie istnieje
  • Pisarze światłocieniowi
  • Wyprawa do wspomnień
  • Równoległy świat
  • Ostateczny krok
  • Świadomość własnej śmiertelności
  • Śmierć narracji
  • Księga

więcej >>>

AGNIESZKA KORYCKA
Tkanie nowego człowieka. Analiza i interpretacja filmu Aleksandra w reżyserii Aleksandra Sokurowa

  • Droga reżysera do Aleksandry
  • Wpływ biografii reżysera na film
  • Stan badań
  • Analiza i interpretacja przestrzeni
  • Gdzie naprawdę toczy się wojna?
  • Przestrzeń labiryntu
  • Bohater lermontowski
  • Muzyka jako znak czasu
  • Kostium jako metafora
  • Proces tworzenia tkaniny
  • Pierścień czasu
  • Świat bez kobiet
  • Aleksandra jako postać archetypowa

więcej >>>

JACEK PAJĄK
Dźwiękowa przestrzeń podróży wewnętrznej bohatera w filmie Wołanie

  • Zarys fabuły
  • Rola metadiegesis w tworzeniu przestrzeni wyprawy wewnętrznej chłopca
  • Ogólna charakterystyka warstwy dźwiękowej
  • Płynna przestrzeń dźwiękowa a psychika Antka
  • Scena otwierająca
  • Wyruszenie w podróż
  • Noc w namiocie – pierwszy lęk
  • Sen o wąwozie – pierwsze wołanie matki
  • Walka z nurtem Sanu – nawoływanie przyrody
  • Posiłek na polanie – odpowiedź na wezwanie słońca
  • Wołanie z mroków piwnicy
  • Drugie wołanie matki
  • Złowienie ryby – zadanie śmierci
  • Zbiry na polanie – przejęcie inicjatywy
  • Brodzenie w rzece – zmiana ról
  • Rozmowa przy ognisku – Rzeczy Najważniejsze
  • Scena zamykająca
  • Rola warstwy audytywnej w ukazaniu wewnętrznej przemiany chłopca

więcej >>>

Noty o autorach
Indeks nazwisk