SEWERYN KUŚMIERCZYK
Antropologia doświadczenia wewnętrznego w dziele filmowym
- Kategoria doświadczenia wewnętrznego
- Ukazanie doświadczenia wewnętrznego postaci w dziele filmowym
- Metoda antropologiczno-morfologiczna badania dzieła filmowego
- Struktura podróży wewnętrznej bohatera
PAWEŁ STROIŃSKI
Wkraczanie dziecka w świat wojny. Obrazy podróży wewnętrznej
w Świadectwie urodzenia Stanisława Różewicza
- Na drodze
- List z obozu
- Kropla krwi
ROBERT BIRKHOLC
Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernardo Bertolucciego
- Subiektywizacja zapośredniczona
- Podróż wewnętrzna Marcella Clericiego
- Wprowadzenie bohatera
- Rzym – próba ukrycia inności
- Paryż – kuszenie wolnością
- Rzym – powrót chaosu
- „Zła wiara” Marcella Clericiego
- Środki subiektywizujące
- Oświetlenie
- Kolorystyka
- Plany filmowe i montaż
- Warstwa sonorystyczna
- Podwójna perspektywa
ALEKSANDRA PASZKOWSKA
Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego
- Pierwsza scena jako metafora filmu
- Trelkovsky – bohater filmu
- Dwa światy i miejsca progowe
- Wszystko, co wiemy o Simone Choule
- Śmieci i śmierć
- Grzech i miłość
- Sukienka w kwiaty
- Stosunek części do ciała
- Sojuszniczka Trelkovsky’ego
- Konflikt z matką, ojcem, dzieckiem
- Puste niebo
SEWERYN KUŚMIERCZYK
Przemiana wewnętrzna bohatera w filmie Panny z Wilka Andrzeja Wajdy
- Scenariusz
- Scenopis
- Sérénité
- Byszewy i Radachówka
- Prolog filmu
- Obrzęd przejścia
- Spotkanie z przewodnikiem duchowym
- Film „malowany akwarelą”
- Panie z Wilka
- Tunia
- Spóźniona poziomka
- Harmonia człowieka i natury
- Rola muzyki
MACIEJ P. GÓRNICKI-OLSZEWSKI
Śmierć – początek i koniec narracji. Łagodna Piotra Dumały
- Życie, które nie istnieje
- Pisarze światłocieniowi
- Wyprawa do wspomnień
- Równoległy świat
- Ostateczny krok
- Świadomość własnej śmiertelności
- Śmierć narracji
- Księga
AGNIESZKA KORYCKA
Tkanie nowego człowieka. Analiza i interpretacja filmu Aleksandra w reżyserii Aleksandra Sokurowa
- Droga reżysera do Aleksandry
- Wpływ biografii reżysera na film
- Stan badań
- Analiza i interpretacja przestrzeni
- Gdzie naprawdę toczy się wojna?
- Przestrzeń labiryntu
- Bohater lermontowski
- Muzyka jako znak czasu
- Kostium jako metafora
- Proces tworzenia tkaniny
- Pierścień czasu
- Świat bez kobiet
- Aleksandra jako postać archetypowa
JACEK PAJĄK
Dźwiękowa przestrzeń podróży wewnętrznej bohatera w filmie Wołanie
- Zarys fabuły
- Rola metadiegesis w tworzeniu przestrzeni wyprawy wewnętrznej chłopca
- Ogólna charakterystyka warstwy dźwiękowej
- Płynna przestrzeń dźwiękowa a psychika Antka
- Scena otwierająca
- Wyruszenie w podróż
- Noc w namiocie – pierwszy lęk
- Sen o wąwozie – pierwsze wołanie matki
- Walka z nurtem Sanu – nawoływanie przyrody
- Posiłek na polanie – odpowiedź na wezwanie słońca
- Wołanie z mroków piwnicy
- Drugie wołanie matki
- Złowienie ryby – zadanie śmierci
- Zbiry na polanie – przejęcie inicjatywy
- Brodzenie w rzece – zmiana ról
- Rozmowa przy ognisku – Rzeczy Najważniejsze
- Scena zamykająca
- Rola warstwy audytywnej w ukazaniu wewnętrznej przemiany chłopca
Noty o autorach
Indeks nazwisk