ANTROPOLOGIA POSTACI W DZIELE FILMOWYM
pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka
SEWERYN KUŚMIERCZYK
Wprowadzenie. Analiza antropologiczno-morfologiczna
dzieła filmowego jako praktyka filmoznawcza
- Dzieło filmowe domaga się uwagi
- Analiza antropologiczno-morfologiczna a „opis gęsty”
- Zasada syzygiów
- Laboratorium analizy filmu fabularnego
- Postępowanie analityczne
- Antropologia i poetyka
ROBERT BIRKHOLC
Wyprawa do Tary. Struktura podróży wewnętrznej bohatera
w filmie Strategia pająka Bernardo Bertolucciego
- Subiektywny wymiar czasoprzestrzeni
- Motywy inicjacyjne w filmie
- Liminalność świata przedstawionego
- Konfrontacja z figurą matki
- Wprowadzenie postaci Draify
- Draifa jako wcielenie figury czarownicy
- Rola Draify w podróży wewnętrznej Athosa
- Konfrontacja z figurą ojca
- Wkraczanie w przestrzeń ojca
- Walka bohatera o zachowanie tożsamości
- Identyfikacja z postacią ojca
- Ofiara jednostki dla społeczeństwa
- Finał podróży bohatera
AGNIESZKA KORYCKA
Wszechświat jurodiwego w filmie
Samotny głos człowieka Aleksandra Sokurowa
- Cechy języka filmowego Aleksandra Sokurowa i podobieństwo do sztuki ikony
- Jurodiwy
- Wpływ Andrieja Płatonowa
- Księżyc
- Jasna i ciemna strona Księżyca
- Odbijanie światła słonecznego. Luba jako jasna strona Nikity
- Słońce
- Iter salutis Nikity Firsowa
PAWEŁ STROIŃSKI
„Metafizyka uzasadniona psychiką bohatera”
– Ryś Stanisława Różewicza
- Ikonografia obrazów
- Obrazowanie „gotyckie”
- Przebieg dramatu kuszenia
- Metafizyka uzasadniona psychiką bohatera
MAGDALENA ULEJCZYK
„Zamyślona dziewczyna przy oknie”. Analiza i interpretacja
postaci Marty z filmu Pociąg Jerzego Kawalerowicza
- Polska Jeanne Moreau
- „Zamyślona dziewczyna przy oknie”
- Gra z widzem: fałszywa bohaterka
- Terapia we dwoje
- Podróż w głąb siebie
- Kształtowanie się wzoru osobowego kobiety
AGATA DYLAK
Kostiumy bohaterów jako element kina autorskiego.
Jasminum Jana Jakuba Kolskiego
- Proces powstawania kostiumu filmowego
- Różne modele czasu, jeden kostium
- Za murem klasztornym i w przestrzeni miejskiej
- Kostium i świat wewnętrzny postaci
- Kostium w przestrzeni progu
- Kostium brata Zdrówko jako maska świętości
- Kostium w służbie pamięci reżysera
- Konteksty kostiumu Nataszy
- Przemiana postaci a sztuka witrażu
IGOR SARZYŃSKI
Aquirre i Fitzcarraldo. Analiza operatorska postaci
w filmach Wernera Herzoga
- Aquirre, gniew boży. Konfrontacja kultura – natura
- Sposób fotografowania postaci
- Przestrzeń i czas w obrazie filmowym
- W zimnym świetle dnia
- Koniec ekspedycji
- Fitzcarraldo. „Marzyciele przenoszą góry”
- Zdjęcia „barokowe” i „dokumentalne”
- Fikcja autentyczna
- Blask białego boga
- Bohater w krainie niedokończonej kreacji
- Obrazowanie czasu
- Kolor i detal
- Werner Herzog i Thomas Mauch
MARTA KOPROWICZ
Muzyka jazzowa jako charakterystyka świata bohaterów
w filmie Niewinni czarodzieje
- Szkic do portretu pokolenia
- Współpraca reżysersko-kompozytorska
- Jazz jako element świata przedstawionego
- Malowanie barw dźwiękami
- Przestrzeń wyizolowana
- Muzyka diegetyczna a muzyka „z offu”
JACEK PAJĄK
Bohater w świecie dźwięków. Audiowizualność postaci
w filmie Imagine Andrzeja Jakimowskiego
- Bohater w świecie dźwięków
- Realizm dźwiękowy a perspektywa słyszenia postaci
- Dźwięk a psychika bohatera
- Dźwięk jako dodatkowy środek wyrazu
MICHAŁ MRÓZ
Postać animowana na propagandowym froncie II wojny światowej
- „Bajkowa propaganda” w III Rzeszy
- Awanturnik. Animowany Blitzkrieg
- Bałwanek. Afirmacja antynazistowskich wartości
- Front domowy w animacji brytyjskiej
- Wojna w szafie i blitzkrieg w ogrodzie
- Animowane odpady walczą z wrogiem
- Animacje skierowane do żołnierzy
- Na froncie bliskowschodnim
- Wpływ formy animowanej postaci na treść przekazu propagandowego
Noty o autorach
Indeks nazwisk