ANTROPOLOGIA POSTACI W DZIELE FILMOWYM
pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka

SEWERYN KUŚMIERCZYK
Wprowadzenie. Analiza antropologiczno-morfologiczna
dzieła filmowego jako praktyka filmoznawcza

  • Dzieło filmowe domaga się uwagi
  • Analiza antropologiczno-morfologiczna a „opis gęsty”
  • Zasada syzygiów
  • Laboratorium analizy filmu fabularnego
  • Postępowanie analityczne
  • Antropologia i poetyka

więcej >>>

ROBERT BIRKHOLC
Wyprawa do Tary. Struktura podróży wewnętrznej bohatera
w filmie Strategia pająka Bernardo Bertolucciego

  • Subiektywny wymiar czasoprzestrzeni
  • Motywy inicjacyjne w filmie
  • Liminalność świata przedstawionego
  • Konfrontacja z figurą matki
  • Wprowadzenie postaci Draify
  • Draifa jako wcielenie figury czarownicy
  • Rola Draify w podróży wewnętrznej Athosa
  • Konfrontacja z figurą ojca
  • Wkraczanie w przestrzeń ojca
  • Walka bohatera o zachowanie tożsamości
  • Identyfikacja z postacią ojca
  • Ofiara jednostki dla społeczeństwa
  • Finał podróży bohatera

więcej >>>

AGNIESZKA KORYCKA
Wszechświat jurodiwego w filmie
Samotny głos człowieka Aleksandra Sokurowa

  • Cechy języka filmowego Aleksandra Sokurowa i podobieństwo do sztuki ikony
  • Jurodiwy
  • Wpływ Andrieja Płatonowa
  • Księżyc
  • Jasna i ciemna strona Księżyca
  • Odbijanie światła słonecznego. Luba jako jasna strona Nikity
  • Słońce
  • Iter salutis Nikity Firsowa

więcej >>>

PAWEŁ STROIŃSKI
„Metafizyka uzasadniona psychiką bohatera”
Ryś Stanisława Różewicza

  • Ikonografia obrazów
  • Obrazowanie „gotyckie”
  • Przebieg dramatu kuszenia
  • Metafizyka uzasadniona psychiką bohatera

więcej >>>

MAGDALENA ULEJCZYK
„Zamyślona dziewczyna przy oknie”. Analiza i interpretacja
postaci Marty z filmu Pociąg Jerzego Kawalerowicza

  • Polska Jeanne Moreau
  • „Zamyślona dziewczyna przy oknie”
  • Gra z widzem: fałszywa bohaterka
  • Terapia we dwoje
  • Podróż w głąb siebie
  • Kształtowanie się wzoru osobowego kobiety

więcej >>>

AGATA DYLAK
Kostiumy bohaterów jako element kina autorskiego.
Jasminum Jana Jakuba Kolskiego

  • Proces powstawania kostiumu filmowego
  • Różne modele czasu, jeden kostium
  • Za murem klasztornym i w przestrzeni miejskiej
  • Kostium i świat wewnętrzny postaci
  • Kostium w przestrzeni progu
  • Kostium brata Zdrówko jako maska świętości
  • Kostium w służbie pamięci reżysera
  • Konteksty kostiumu Nataszy
  • Przemiana postaci a sztuka witrażu

więcej >>>

IGOR SARZYŃSKI
Aquirre i Fitzcarraldo. Analiza operatorska postaci
w filmach Wernera Herzoga

  • Aquirre, gniew boży. Konfrontacja kultura – natura
  • Sposób fotografowania postaci
  • Przestrzeń i czas w obrazie filmowym
  • W zimnym świetle dnia
  • Koniec ekspedycji
  • Fitzcarraldo. „Marzyciele przenoszą góry”
  • Zdjęcia „barokowe” i „dokumentalne”
  • Fikcja autentyczna
  • Blask białego boga
  • Bohater w krainie niedokończonej kreacji
  • Obrazowanie czasu
  • Kolor i detal
  • Werner Herzog i Thomas Mauch

więcej >>>

MARTA KOPROWICZ
Muzyka jazzowa jako charakterystyka świata bohaterów
w filmie Niewinni czarodzieje

  • Szkic do portretu pokolenia
  • Współpraca reżysersko-kompozytorska
  • Jazz jako element świata przedstawionego
  • Malowanie barw dźwiękami
  • Przestrzeń wyizolowana
  • Muzyka diegetyczna a muzyka „z offu”

więcej >>>

JACEK PAJĄK
Bohater w świecie dźwięków. Audiowizualność postaci
w filmie Imagine Andrzeja Jakimowskiego

  • Bohater w świecie dźwięków
  • Realizm dźwiękowy a perspektywa słyszenia postaci
  • Dźwięk a psychika bohatera
  • Dźwięk jako dodatkowy środek wyrazu

więcej >>>

MICHAŁ MRÓZ
Postać animowana na propagandowym froncie II wojny światowej

  • „Bajkowa propaganda” w III Rzeszy
  • Awanturnik. Animowany Blitzkrieg
  • Bałwanek. Afirmacja antynazistowskich wartości
  • Front domowy w animacji brytyjskiej
  • Wojna w szafie i blitzkrieg w ogrodzie
  • Animowane odpady walczą z wrogiem
  • Animacje skierowane do żołnierzy
  • Na froncie bliskowschodnim
  • Wpływ formy animowanej postaci na treść przekazu propagandowego

więcej >>>

Noty o autorach
Indeks nazwisk